پروژکتور سینمایی از چه نوعی است؟

لیست مطالب
خرید پروژکتور مخصوص سینما

نمایشگرهای سینما بسیار بزرگ هستند و باید بسیار روشن هم باشند تا افرادی که در انتهای سالن حضور دارند بتوانند به خوبی جزئیات را ببینند. بنابراین پروژکتور سینمایی باید نوعی خاص باشد. در زمان های قدیم از آپارات و حلقه های فیلم برای نمایش در سالن سینما استفاده می شده اما در حال حاضر تعداد زیادی از سینماها، سیستم نمایش خود را ارتقا داده و از ویدئو پروژکتور مخصوص سینما که کیفیت بالایی در تصویر، نور و صدا دارد، استفاده می کنند.


سینماها از چه نوع ویدیو پروژکتوری استفاده می کنند؟

در مقاله قبل، فناوری و امکانات مهم تلویزیون های اولد و پروژکتور را با هم مقایسه کردیم. در مطلب یاد شده، بررسی کردیم که ممکن است تفاوت ابعاد تلویزیون اولد و نمایشگر پروژکتور بسیار کم باشد. اما در سایز تصویری که ایجاد می کند، تفاوت چشمگیری ایجاد می کند. همچنین اگر قیمت یک صفحه نمایش OLED 75 اینچی را دیده باشید، کاملا واضح است که چرا سینماها از ویدیو پروژکتور استفاده می کنند. البته همه ی انواع پروژکتورها برای این کار مناسب نیستند. پروزکتور دیجیتال، گزینه مناسب برای استفاده در سالن های تئاتر و سینما است. در ادامه به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.


ویژگی های سینمای دیجیتال

سینمای دیجیتال به پذیرش فناوری دیجیتال در صنعت فیلم برای توزیع تصاویر متحرک اشاره دارد. این موضوع، خلاف استفاده تاریخی از قرقره های فیلم سینمایی مانند فیلم ۳۵ میلی متری است. در حالی که حلقه‌ های فیلم باید به سالن‌ های سینما ارسال شوند، یک فیلم دیجیتالی را می‌توان به چند روش در سینماها توزیع کرد. مثلا از طریق اینترنت یا پیوندهای ماهواره‌ای اختصاصی، یا با ارسال هارد دیسک‌ ها یا دیسک‌ های نوری مانند دیسک‌ های Blu-ray می توان این کار را انجام داد.

فیلم های دیجیتال با استفاده از ویدئو پروژکتور دیجیتال به جای پروژکتور فیلم، با استفاده از دوربین های فیلم دیجیتال فیلمبرداری می شوند. این فیلم ها با استفاده از سیستم ویرایش غیر خطی (NLE) ویرایش می شوند. NLE اغلب یک برنامه ویرایش ویدیو نصب شده در یک یا چند رایانه است که ممکن است برای دسترسی به فیلم اصلی از یک سرور راه دور، اشتراک‌گذاری یا دسترسی به منابع محاسباتی برای رندر کردن ویدیوی نهایی، نیاز به مجوز کار توسط چند رایانه داشته باشد.

از طرف دیگر، یک فیلم دیجیتال می تواند یک حلقه فیلم باشد که با استفاده از یک اسکنر فیلم سینمایی دیجیتالی، و سپس بازسازی شده است. همچنین یک فیلم دیجیتال می تواند با استفاده از یک ضبط کننده فیلم روی فیلم استوک برای نمایش با استفاده از یک پروژکتور فیلم سنتی ضبط شود.

برخلاف این واقعیت که امروزه تقریباً همه سینماهای جهانی صفحه نمایش خود را به پروژکتور سینمایی دیجیتال تبدیل کرده‌اند، برخی از فیلم‌ های اصلی حتی تا سال ۲۰۱۹ روی فیلم گرفته می‌شدند. به عنوان مثال، کوئنتین تارانتینو آخرین فیلم خود را روزی روزگاری در هالیوود بر روی فیلم ۷۰ میلی متر و ۳۵ میلی متر در سینماهای منتخب در سراسر ایالات متحده و کانادا منتشر کرد.


فناوری استاندارد پروژکتور سینمای دیجیتال

Digital Cinema Initiatives (DCI)، یک سرمایه گذاری مشترک از شش استودیو بزرگ است. DCI اولین نسخه مشخصات سیستم برای سینمای دیجیتال را در جولای ۲۰۰۵ منتشر کرد. اهداف اصلی اعلام شده این مشخصات، تعریف یک سیستم سینمای دیجیتال است که “تجربه ای نمایشی را ارائه می دهد که بهتر از آنچه اکنون می توان با چاپ پاسخ ۳۵ میلی متری سنتی به دست آورد است.” بر طبق این استاندارد، محتوا می تواند روی هر سخت‌افزار منطبق با DCI در هر کجای دنیا پخش شود و حفاظتی قوی از مالکیت معنوی ارائه‌دهندگان محتوا ایجاد کند.

تنها سه سازنده پروژکتورهای سینمای دیجیتال مورد تایید DCI را تولید می کنند. این ها Barco، Christie و Sharp/NEC هستند. به جز سونی که قبلاً از فناوری SXRD خود استفاده می کرد، همه از فناوری پردازش نور دیجیتال (DLP) توسعه یافته توسط Texas Instruments (TI) استفاده می کنند.


فناوری سینما دی ال پی DLP

سه سازنده، مجوز فناوری DLP Cinema را که توسط Texas Instruments (TI) توسعه یافته است صادر کرده اند. کریستی دیجیتال سیستمز، بارکو و NEC. در حالی که NEC یک تازه وارد به سینمای دیجیتال است، کریستی بازیگر اصلی در ایالات متحده است و بارکو در اروپا و آسیا پیشتاز هستند.

پروژکتورهای DLP در هر دو نسخه ۲K و ۴K در دسترس هستند. تولیدکنندگان پروژکتورهای سینمایی مبتنی بر DLP اکنون می‌توانند به‌ روز رسانی‌  ۴K را برای برخی از مدل‌های جدیدتر ۲K ارائه دهند. پروژکتورهای اولیه DLP Cinema که عمدتاً در ایالات متحده مستقر بودند، از وضوح محدود ۱٫۳ مگاپیکسل استفاده می کردند.

هنگامی که فناوری ۲K TI شروع به کار کرد، Digital Projection Incorporated (DPI) چند واحد DLP Cinema (is8-2K) را طراحی کرده و فروخت. اما پس از آن، بازار D-Cinema را رها کرد و در عین حال به ارائه پروژکتورهای مبتنی بر DLP برای اهداف غیر سینما ادامه داد.


فناوری TI در پروژکتور سینمایی دیجیتال

فناوری TI مبتنی بر استفاده از دستگاه‌ های میکرو آینه دیجیتال (DMD) است. این ها دستگاه های MEMS هستند که از سیلیکون با استفاده از فناوری مشابه با تراشه های کامپیوتری ساخته می شوند. سطح این دستگاه ها توسط تعداد بسیار زیادی آینه میکروسکوپی به ازای هر پیکسل یکی پوشیده شده است. بنابراین یک دستگاه ۲K حدود ۲٫۲ میلیون آینه و یک پروژکتور سینمایی ۴K حدود ۸٫۸ میلیون آینه دارد. هر آینه هزاران بار در ثانیه بین دو موقعیت می لرزد. در یکی، نور لامپ پروژکتور به سمت صفحه نمایش منعکس می شود و در دیگری دور از آن.

نسبت زمانی که آینه در هر موقعیت قرار می گیرد، با توجه به روشنایی مورد نیاز هر پیکسل متفاوت است. مجموعا سه دستگاه DMD، برای هر یک از رنگ های اصلی استفاده می شود.

معمولاً یک لامپ قوس زنون شبیه به آنچه در پروژکتورهای فیلم با قدرت بین ۱ تا ۷ کیلو وات استفاده می شود. این نور توسط فیلترهای رنگی به پرتوهای قرمز، سبز و آبی تقسیم می شود که به DMD مناسب هدایت می شوند. پرتو منعکس شده “به جلو”، از سه DMD دوباره ترکیب شده و توسط لنز روی صفحه سینما متمرکز می شود. پروژکتورهای بعدی ممکن است به جای لامپ های زنون از لیزر استفاده کنند.

پروژکتور لیزری RGB خالص ترین رنگ های BT.2020 و درخشان ترین تصاویر را تولید می کند.


پروژکتور سینمایی سونی SXRD

تنها در میان تولیدکنندگان پروژکتورهای سینمایی مطابق با DCI، سونی تصمیم گرفت به جای استفاده از فناوری DLP TI، فناوری خود را توسعه دهد. پروژکتورهای SXRD نمایش بازتابنده سیلیکون X-tal (کریستال) تنها به صورت ۴K تولید می شدند. به همین دلیل تا زمان عرضه تراشه ۴K DLP توسط TI، پروژکتورهای سونی SXRD تنها پروژکتورهای سازگار با ۴K DCI در بازار بودند.

برخلاف پروژکتور سینمایی DLP، پروژکتورهای SXRD تصاویر چشم چپ و راست فیلم های استریوسکوپی را به صورت متوالی نشان نمی دهند. در عوض از نیمی از ناحیه موجود بر روی تراشه SXRD برای هر تصویر چشم استفاده می کنند. بنابراین در طول ارائه‌ های استریوسکوپی، پروژکتور SXRD به عنوان یک پروژکتور زیر ۲K عمل می‌کند.

با این حال، سونی در اواخر آوریل ۲۰۲۰ تصمیم گرفت که دیگر پروژکتورهای سینمای دیجیتال تولید نکند.


صفحه نمایش LED برای سینمای دیجیتال

در سال ۲۰۱۷، یک صفحه نمایش LED برای سینمای دیجیتال که توسط Samsung Electronics ساخته شده بود، به طور عمومی در یک صفحه در برج جهانی سینما Lotte در سئول به نمایش گذاشته شد. این نمایشگرها از پروژکتور سینمایی استفاده نمی کنند. در عوض از دیوار ویدیویی MicroLED استفاده می کنند و می توانند نسبت کنتراست بالاتر، وضوح بالاتر و بهبود کلی در کیفیت تصویر را ارائه دهند.

MicroLED امکان حذف حاشیه های نمایشگر را فراهم می کند و جلوه ی یک صفحه نمایش بزرگ را ایجاد می کند. این به دلیل فاصله زیاد بین پیکسل ها در نمایشگرهای MicroLED امکان پذیر است. سونی در حال حاضر نمایشگرهای MicroLED را به عنوان جایگزینی برای نمایشگرهای سینمای معمولی به فروش می رساند.


تفاوت پروژکتور سینمایی دیجیتال با پروژکتور دیجیتال خانگی

پروژکتورهای D-Cinema در اصل مشابه پروژکتورهای دیجیتالی هستند که در صنعت، آموزش و سینماهای خانگی استفاده می شوند. اما از دو جنبه مهم با هم تفاوت دارند.

اول، پروژکتور سینمایی باید با الزامات عملکرد دقیق مشخصات DCI مطابقت داشته باشند. ثانیاً، پروژکتورها باید دستگاه‌های ضد سررقت را که برای اجرای قوانین کپی رایت از جمله محدودیت‌های صدور مجوز در نظر گرفته شده است، در خود جای دهند. به همین دلایل، تمام پروژکتورهایی که برای نمایش فیلم‌ های اکران فعلی به سینماها فروخته می‌شوند، باید قبل از عرضه به بازار، توسط DCI تأیید شوند.

آن ها اکنون از طریق فرآیندی به نام CTP (طرح تست انطباق) آزمایش می شوند. به این شکل که فیلم‌ های داستانی به شکل دیجیتال رمزگذاری شده‌ و کلید های رمزگشایی (KDM) به شماره سریال سرور مورد استفاده قفل می‌شوند. بنابراین یک سیستم محافظت‌ شده را فراهم می‌کند.

پیشنهاد می کنیم برای خرید پروژکتور نو یا پروژکتور استوک به فروشگاه معتبر مانند آی ژکتور مراجعه نمایید. همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من