نحوه تمیز کردن پرینتر به بهترین شکل چگونه است؟

لیست مطالب
نحوه تمیز کردن پرینتر

نحوه تمیز کردن پرینتر به بهترین شکل چگونه است؟

نحوه تمیز کردن پرینتر یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در رابطه با این دستگاه ها بدانید. هنگامی که یک چاپگر کار نمی کند یا با کیفیت پایین چاپ می کند، اغلب نتیجه آسیب جبران ناپذیری نیست. با گذشت زمان کثیفی و گرد و غبار در داخل چاپگر جمع می شود که بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. تمیز کردن مرتب پرینتر می تواند از کیفیت پایین چاپ یا آسیب دیدن دستگاه جلوگیری کند. در حالی که پرینترهای لیزری نسبتاً تحت تأثیر کثیفی مانند گرد و غبار، تونر و ذرات دیگر قرار نمی گیرند، حتی مقادیر کمی گرد و غبار می تواند منجر به خرابی کامل چاپگرهای جوهرافشان شود.

اگر ذرات خارجی از طریق فیدر کاغذ یا دهانه های دیگر وارد فضای داخلی شوند، معمولاً در هد چاپ جمع می شوند. کثیفی می تواند نازل های ریز هد چاپ را مسدود کند و متعاقباً هیچ جوهری به کاغذ منتقل نمی شود. هنگامی که چاپگر جوهر افشان برای مدت زمان طولانی‌تری استفاده نمی‌شود، ممکن است جوهر شروع به خشک شدن کند که منجر به مسدود شدن نازل‌ های سر چاپ نیز می‌ شود. اگر ذرات جوهر در این قسمت رسوب کنند، کانال ها مسدود می شوند و ممکن است آسیب ببینند. چه یک چاپگر جوهرافشان یا یک پرینتر لیزری داشته باشید، تمیز کردن اولیه آن باعث می شود مدت بیشتری چاپگر با کیفیت کار کند.

تمیز کردن چاپگر باید بخشی از روال تعمیر و نگهداری شما باشد. ما در این مقاله از آی ژکتور ارائه دهنده انواع پرینتر استوک و نو قصد داریم تا با شما عزیزان در رابطه با نحوه تمیز کردن پرینتر به بهترین شکل ممکن بحث نماییم. با ما تا پایان همراه باشید.

نحوه تمیز کردن پرینتر

نحوه تمیز کردن پرینتر لیزری

نحوه تمیز کردن پرینتر لیزری

با توجه به اینکه چاپگرهای لیزری هیچ پایانی با فناوری پیشرفته در زیر بدنه ندارند، انتظار دارید تمیز کردن و نگهداری آنها دشوار باشد. اما در مقایسه با جوهر افشان ها که قسمت داخلی آنها اغلب با بقایای جوهر نامرتب پوشیده شده است، چاپگرهای لیزری به طور شگفت انگیزی تمیز می شوند، مشروط بر اینکه ابزار و تجهیزات مناسبی داشته باشید. تمیز کردن پرینترهای لیزری مانند تمیز کردن پرینتر جوهرافشان نیست.  تمیز کردن داخل پرینتر لیزری لزوماً کاری نیست که باید به صورت هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه انجام شود. این کار در واقع به میزان چاپ شما بستگی دارد.

شما باید چاپگر خود را به طور منظم بررسی کنید. هر زمان که تونر اضافه می‌کنید، زمان خوبی برای بررسی است تا مشخص شود آیا تمیز کردن ضروری است یا خیر. مطمئناً در هر زمان معینی داخل هر چاپگر لیزری تونر کمی گرد و غبار وجود دارد. نیازی نیست داخل آن را تمیز نگه دارید، فقط از تجمع تونر در اطراف اجزای مهم جلوگیری کنید. در آن زمان است که می تواند مشکلاتی ایجاد کند یا به مسیر کاغذ سرازیر شود. نحوه تمیز کردن پرینتر لیزری به صورت قدم به قدم به شرح زیر می باشد:

تمیز کردن بدنه

اولین قدم در نحوه تمیز کردن پرینتر لیزری بدنه ان است. بهترین راه برای تمیز کردن بیرون پرینتر لیزری اسپری کردن آب صابون روی دستمال کاغذی می باشد. می توانید از ۷۰ درصد الکل برای ضدعفونی پنل کنترل یا هر جایی که کاربران لمس می کنند استفاده کنید. حتما آن را روی پارچه اسپری کنید و مستقیماً روی دکمه ها نریزید. اگر الکل ۹۰٪ با تونر مخلوط شود، به یک موارد چسبناک تبدیل می شود که به طور دائم پلاستیک را لکه دار می کند. ۹۰٪ الکل نیز خیلی سریع تبخیر می شود و نمی تواند با آن تمیز شود و یک لایه سفید روی بسیاری از اقلام باقی می گذارد.

نحوه تمیز کردن بدنه پرینتر

نحوه تمیز کردن بدنه پرینتر

اگر روی پرینتر نوار یا برچسب وجود دارد، می توانید از روان کننده و پاک کننده ها استفاده کنید. یک پارچه یا حوله را با آن اسپری کنید و سپس مقدار کمی چسب را پاک کنید. اجازه دهید روان کننده روی تکه های بزرگتر چسب خیس بخورد. بعد از چند دقیقه باید بلافاصله خاموش شود. می توانید از یک چاقو برای خراش دادن هر گونه خراشیدگی که در غیر این صورت پاک نمی شود استفاده کنید.

تمیز کردن داخل پرینتر

دومین اقدام برای نحوه تمیز کردن پرینتر لیزری داخل آن می باشد. باید وسایل نظافت خود را آماده کنید. سپس چند پارچه بزرگ  آماده کنید.  پس از راه اندازی، می توانید شروع به برداشتن همه اجزا کنید. بسته به چاپگر خود، باید کارتریج تونر، واحد تصویر و موارد دیگر را بردارید. به دنبال تمام کنتاکت های ولتاژ بالا (HV) باشید. همه پرینترهای لیزری دارای کنتاکت هایی مانند مواردی هستند. نگران نباشید نداشتن سوئیچ درب که برق را قطع می کند برای چاپگر غیرقانونی است.

اگر بخواهید می توانید برق را از پریز برق جدا کنید. می توانید از یک برس و پارچه گرد و غبار برای تمیز کردن تمام تونرها استفاده کنید. گرد و غبار کشسان یا حوله مرطوب (نه خیس) برای تمیز کردن تونر داخل پرینتر لیزری بهترین هستند. باز هم، نیازی نیست که پارچه ها بدون لکه باشد، اما تا جایی که می توانید تمیز کنید. پس از اتمام کار، حتماً کنتاکت ها را از نظر آسیب یا الیاف کوچکی که به آنها چسبیده است، بررسی نمایید.

نحوه تمیز کردن داخل پرینتر لیزری

نحوه تمیز کردن داخل پرینتر لیزری

تمیز کردن درام

در حالی که بیشتر درام ها نیازی به تمیز کردن ندارند، غلتک شارژ یا سیم تاج نیاز به تمیز کردن گهگاهی دارند. برای تمیز کردن سیم یا غلتک شارژ باید واحد تصویر را بیرون بیاورید. اکثر پرینترهای لیزری که از سیم تاج استفاده می کنند دارای یک نوار لغزنده سبز، زرد یا نارنجی برای تمیز کردن سیم هستند. شما آن را چند بار به جلو و عقب می‌کشید که هر تونر را از سیم پاک می‌کند. اگر چاپگر شما دارای غلتک شارژ است، باید از یک پارچه میکروفیبر خشک استفاده کنید. بسته به چاپگر خود می توانید غلتک را بدون جدا کردن آن از دستگاه تصویر تمیز کنید. به عنوان مثال، کارتریج های تونر HP M4001 باید جدا شوند، در حالی که HP M203 دارای یک واحد تصویر جداگانه است که دسترسی آسان به غلتک ها را فراهم می کند.

از پارچه میکروفایبر خشک برای پاک کردن قسمتی از غلتک رو به روی خود استفاده کنید. غلتک را بچرخانید تا به بخش دیگری دسترسی پیدا کنید. تا زمانی که کل غلتک را تمیز نکنید، به پاک کردن و چرخش ادامه دهید. اگر اثر انگشت شما روی درام ماند، می توانید آن را با یک پارچه میکروفیبر خشک و فشار کم پاک کنید. حتما با احتیاط کامل این کار را انجام دهید؛ زیرا سطح درام به شدت مستعد خراش است.

تمیز کردن لیبل ها

بیشتر اوقات برچسب ها به غلتک یا درام می چسبند. تمیز کردن غلتک ها بخش آسانی است. تا جایی که می توانید با انگشتان خود یا یک سوهان پلاستیکی بمالید. هر ابزار فلزی به چاپگر لیزری شما آسیب می رساند. پاک کننده را روی حوله یا پارچه اسپری کنید و بقیه برچسب ها را پاک کنید. در نهایت از یک حوله خشک یا حوله مرطوب برای پاک کردن WD-40 اضافی استفاده کنید. هیچ تضمینی وجود ندارد که درام بعد از آن مشکلات کیفیتی نداشته باشد. نکته اصلی این است که به تیغه تمیز کننده پشت درام آسیب نرسد یا اجازه ندهید مواد شیمیایی با تونر زائد پشت درام تماس بگیرند. بنابراین یا درام را به طور کامل بردارید یا هر بار فقط روی یک منطقه کوچک کار کنید.

نحوه تمیز کردن درام پرینتر لیزری

نحوه تمیز کردن درام پرینتر لیزری

پاک کننده را روی یک حوله میکروفیبر اسپری کنید و سپس چسب را پاک کنید. هنگامی که چسب از بین رفت، می توانید ناحیه را با الکل ۷۰ درصد پاک کنید. سپس آن را با یک حوله خشک پاک کنید. هنگامی که آن منطقه کاملاً عاری از هر گونه باقیمانده است، می توانید درام را بچرخانید تا به قسمت بعدی دسترسی پیدا کنید. این روش را تا تمیز شدن درام ادامه دهید. به طور متوسط ​​۱۰-۱۵ دقیقه طول می کشد. اگر قرار است بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد، مطمئن شوید که به طور دوره ای درام را بپوشانید. فقط حدود ۳۰ ثانیه نور خورشید طول می کشد تا به یک درام آسیب برساند.

تمیز کردن کارتریج تونر

پنجمین قدم  در نحوه تمیز کردن پرینتر کارتیج می باشد. تمیز کردن کارتریج تونر نیاز به رسیدگی دقیق دارد تا از آسیب دیدن اجزای حساس جلوگیری شود. قبل از شروع، چاپگر لیزری را خاموش کرده و آن را از منبع تغذیه جدا کنید تا از ایمنی خود اطمینان حاصل کنید. پانل دسترسی چاپگر را باز کنید و کارتریج تونر را با دقت از چاپگر خارج کنید. به آرامی قسمت بیرونی کارتریج تونر را با یک پارچه نرم و بدون پرز پاک کنید تا هرگونه تونر شل یا گرد و غبار پاک شود. از دست زدن به درام یا هر گونه تماس الکتریکی خودداری کنید.

اگر متوجه گرفتگی یا زباله روی اجزای تصویربرداری کارتریج شدید، از یک قوطی هوای فشرده برای از بین بردن کثیفی استفاده کنید. مراقب باشید به درام دست نزنید. هنگامی که کارتریج تمیز و خشک شد، آن را با احتیاط دوباره در چاپگر قرار دهید و پانل دسترسی را ببندید. با اجرای یک چاپ آزمایشی بر روی چاپگر، مطمئن شوید که کیفیت چاپ تحت تأثیر فرآیند تمیز کردن قرار نگرفته است.

غلتک های چاپگر لیزری

تمیز کردن غلتک ها در چاپگر لیزری برای تغذیه صاف کاغذ و جلوگیری از گیر کردن بسیار مهم است. مطمئن شوید که چاپگر خاموش و از برق جدا شده است. سینی های کاغذ چاپگر و هر پانل دسترسی که به شما امکان دسترسی به غلتک ها را می دهد را باز کنید. هر کاغذی را از سینی ها و مسیر کاغذ چاپگر خارج کنید. سطح را با یک پارچه مرطوب یا یک دستمال کاغذی مرطوب شده با الکل پاک کنید. غلتک ها را به آرامی پاک کنید تا کثیفی، زباله و هر گونه باقیمانده چسب که ممکن است باعث گیر کردن کاغذ شود را پاک کنید.

هنگام تمیز کردن، غلتک ها را به صورت دستی بچرخانید تا کل سطح آنها تمیز شود. این عامل به اطمینان از تمیز کردن مداوم کمک می کند.  قبل از قرار دادن کاغذ جدید و بستن سینی ها و پانل های دسترسی، اجازه دهید غلتک ها به طور کامل در هوا خشک شوند. هنگامی که غلتک ها خشک شدند، کاغذ را دوباره در سینی ها قرار دهید، پانل های دسترسی را ببندید و برای اطمینان از تغذیه صاف کاغذ، یک چاپ آزمایشی انجام دهید. مهم است که برای دستورالعمل‌های تمیز کردن خاص به دفترچه راهنمای چاپگر یا دستورالعمل‌های سازنده خود مراجعه کنید، زیرا برخی از چاپگرها الزامات یا قطعات منحصر به فردی دارند.

نحوه تمیز کزدن پرینتر جوهر افشان

حال می رسیم به نحوه تمیز کردن پرینتر جوهر افشان که نیاز به دقت بالایی دارد. شما می توانید چاپگر جوهر افشان خود را در کمترین زمان تمیز کنید. تنها چیزی که نیاز دارید چند ابزار ساده است. محلول تمیز کننده هد چاپ، دستکش و یک دستمال کاغذی. کیت تمیز کردن چاپگر حرفه ای که شامل تمام لوازم تمیز کردن می باشد.

نحوه تمیز کردن پرینتر جوهرافشان

نحوه تمیز کردن پرینتر جوهرافشان

قبل از شروع، مطمئن شوید که محل کار ایمن و عاری از جوهر، گرد و غبار و تمام اجسام تیز است. همچنین توصیه می شود از دستکش های محافظ استفاده کنید زیرا لکه های جوهر به سختی از روی پوست پاک می شوند. نحوه تمیز کردن پرینترهای جوهر افشان به شرح زیر می باشند:

هد چاپگر جوهرافشان

اولین قدم این است که چاپگر را روشن کنید. و به محض اینکه هد چاپ در امتداد مسیر کالسکه حرکت کرد، سیم چاپگر را از دیوار جدا کنید. این کار هد چاپ را در امتداد مسیر کالسکه شل (پارک نشده) نگه می دارد و حرکت دستی آن را برای شما آسان تر می کند. اکنون، تمام کارتریج های جوهر را از چاپگر خارج کنید. برای جلوگیری از خشک شدن آنها در حین کار، آن ها را در پلاستیک بپیچید. سپس، نصف ورق حوله کاغذی را از طول به چهار قسمت تا کنید، آن را با محلول تمیزکننده مرطوب کنید و روی مسیر چاپ قرار دهید.

سپس هد چاپ را روی دستمال کاغذی به جلو و عقب ببرید. باقی مانده جوهر را روی دستمال کاغذی خواهید دید. یک پارچه جدید تهیه کنید و مراحل قبل را تکرار کنید تا جایی که هیچ اثری روی کاغذ مرطوب ظاهر نشود. هنگامی که مطمئن شدید که تمام جوهر باقی مانده از سر چاپگر پاک شده است، کارتریج های جوهر را دوباره نصب کنید و سیم چاپگر را دوباره به دیوار وصل کنید. چاپگر را روشن کنید و یک پرینت آزمایشی اجرا نمایید.

کارتریج پرینتر جوهر افشان

برای بهبود کیفیت چاپ، باید صفحه نازل و کنتاکت های الکتریکی عقب کارتریج جوهر را تمیز کنید. در غیر این صورت، چاپگر شما ممکن است چاپ‌هایی را که لکه‌دار هستند یا آنطور که باید واضح نیستند، بیرون می‌ریزد. گاهی اوقات، برخی از رنگ ها ممکن است حتی از چاپ های شما غایب باشند.

بنابراین، دستکش خود را بپوشید و مراحل زیر را برای تمیز کردن کارتریج پرینتر جوهر افشان خود دنبال کنید.

  1. با برداشتن کارتریج های جوهر از واحد حمل شروع کنید.
  2. سپس، یک ورق حوله کاغذی را با محلول تمیز کننده مرطوب کنید.
  3. حالا کارتریج را به آرامی پاک کنید تا تمام جوهر اضافی از نازل ها پاک شود.
  4. هنگامی که از تمیز کردن راضی شدید، از یک دستمال کاغذی جدید برای خشک کردن کارتریج استفاده کنید.
  5. همچنین، کنتاکت های الکتریکی عقب را تمیز کنید تا از باقی مانده جوهر و الیاف پرز خلاص شوید.
  6. اکنون می توانید کارتریج را دوباره در چاپگر قرار دهید.
  7. برای اطمینان از اینکه به درستی چاپ می شود، آزمایش چاپ را شروع کنید.
نحوه تمیز کردن هد پرینتر جوهرافشان

نحوه تمیز کردن هد پرینتر جوهرافشان

اگر چاپگر شما همچنان پرینت هایی با رنگ های از دست رفته یا پرتاب جزئی رنگ را بیرون می زند، ممکن است لازم باشد کارتریج را تعویض کنید.

نازل چاپگر جوهر افشان

بیکار ماندن چاپگر برای چندین هفته یا ماه می تواند باعث خشک شدن جوهر و گرفتگی نازل ها شود. در این صورت، باید نازل های چاپگر خود را باز کنید. ساده ترین و موثرترین راه برای تمیز کردن نازل ها استفاده از کیت تمیزکننده چاپگر است. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

  • ابتدا یک دستمال کاغذی دوتایی را زیر مسیر سر چاپگر قرار دهید تا از نشت جوهر روی برد مدار جلوگیری شود.
  • سپس، واحد کالسکه را روی مرکز دستمال کاغذی قرار دهید.
  • اکنون محلول تمیزکننده را با استفاده از سرنگ و شلنگ سیلیکونی از نازل ها عبور دهید.
  • حدود یک ساعت صبر کنید تا بقایای جوهر و انسدادها شسته شوند.
  • سپس دستمال کاغذی را بردارید و مراحل ۱ تا ۴ را تکرار کنید تا جایی که روی کاغذ باقی نماند.

غلتک های کاغذی

غلتک‌های کثیف وقتی کاغذ را از سینی به داخل چاپگر می‌کشند، آثاری از خود باقی می‌گذارند و ممکن است بلغزند یا کاغذ را به درستی تغذیه نکنند. غلتک های خود را پیدا کنید و ببینید آیا می توانید آنها را به صورت دستی بچرخانید یا خیر. اگر می توانید، به آرامی هر گونه اسفنج یا گرد و غبار را با یک پارچه تمیز پاک کنید. در صورت نیاز، پارچه را به آرامی با مقداری آب مرطوب کنید و بعد از اتمام کار، غلتک ها را کاملا خشک کنید. اگر نمی توانید آنها را با دست بچرخانید، از دکمه تغذیه کاغذ استفاده کنید تا چاپگر آنها را برای شما بچرخاند. برای این کار باید چاپگر شما به برق وصل باشد، بنابراین از آب استفاده نکنید. قبل از اینکه به قسمت های داخلی دیگر بروید دوباره آن را جدا کنید.

نحوه تمیز کردن غلتک پرینتر جوهرافشان

نحوه تمیز کردن غلتک پرینتر جوهرافشان

سخن پایانی

در دنیایی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، نادیده گرفتن وظایف ساده و در عین حال ضروری که ابزارهای ما را به خوبی کار می کنند، آسان است. تمیز کردن پرینتر لیزری ممکن است پر زرق و برق ترین کار نباشد، اما یک گام مهم در تضمین طول عمر و عملکرد بهینه چاپگر شما است. اگر مراحل نحوه تمیزکردن پرینتر را در این راهنما را دنبال کنید، نگهداری از چاپگرهای لیزری و جوهر افشان را به خوبی فرا می گیرید.

اهمیت چاپگر تمیز فراتر از زیبایی شناسی است. این عامل در مورد عملکرد، بیش از حد. نگهداری منظم چاپگر باعث کاهش گیر کردن کاغذ، بهبود کیفیت چاپ و افزایش طول عمر آن می شود. امیدواریم که از خواندن این مقاله تحت عنوان نحوه تمیز کردن پرینتر استفاده کافی را برده باشید. اگر این مقاله مورد پسند شما قرار گرفت آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و نظرات ارزشمند خود را با ما در بخش دیدگاه در میان بگذارید. آی ژکتور ارائه دهنده انواع پرینتر و پروزکتور در ایران می باشد که با بهترین قیمت و بهترین کیفیت ممکن محصولات خود را به دست مشتریان می رساند.

سوالات متداول در رابطه با نحوه تمیز کردن چاپگر لیزری و جوهرافشان

آیا می توان درام پرینتر لیزری را تمیز کرد؟

درام های چاپگر نیازی به تمیز کردن ندارند و توصیه نمی شود. اگر اثر انگشت یا چسبی از لیبل دریافت کردید، می توانید آن را با یک پارچه میکروفایبر خشک و فشار کم پاک کنید. حتی در این صورت هم باید به آرامی تمیز کنید؛ زیرا سطح درام به شدت مستعد خراش است.

چگونه لیزر جت را تمیز کنیم؟

شما هر کارتریج را بردارید و تونر را که در داخل آن جمع شده است با کشش و گرد و غبار یا دستمال کاغذی مرطوب تمیز کنید.

چه زمانی باید چاپگر جوهر افشان خود را تمیز کنید؟

اگر چاپگر مرتباً تمیز نشود، می‌ تواند منجر به گرفتگی کارتریج‌ های جوهر و هد چاپ شود و در نتیجه پرینت‌ های رگه‌ دار یا ناهموار ایجاد می شود. فرکانس تمیز کردن بستگی به تعداد دفعات استفاده از چاپگر و نوع کارتریج جوهر مورد استفاده دارد. چندین نشانه وجود دارد که نشان می دهد چاپگر نیاز به تمیز کردن دارد، مانند چاپ های محو یا تار، رگه ها یا خطوط روی صفحه، یا لکه های جوهر روی کاغذ. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، وقت آن است که چاپگر خود را تمیز کنید.

بهترین مواد برای تمیز کردن چاپگر جوهر افشان چیست؟

  1. پارچه‌های بدون پرز یا حوله‌های میکروفیبر: این دستمال‌ها روی اجزای حساس داخل چاپگر ملایم هستند و هیچ الیاف یا اثری از خود باقی نمی‌گذارند.
  2. الکل: برای تمیز کردن بقایای جوهر، کثیفی و گرد و غبار هدهای چاپ عالی است. اطمینان حاصل کنید که از محلولی با حداقل ۹۰٪ الکل ایزوپروپیل استفاده کنید، زیرا غلظت های پایین تر ممکن است باقیمانده باقی بماند.
  3. آب: استفاده از آب مقطر یا فیلتر شده برای تمیز کردن قطعات چاپگر بی خطر است، اما از آب لوله کشی که می تواند حاوی ناخالصی هایی باشد که ممکن است به چاپگر شما آسیب برساند، خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من